Spelregels Craps

Om te beginnen moet de Shooter (één van de spelers) ten minste het tafel minimum inleggen op de ‘Pass Line’ of op de Do not Pass Line (soms ‘win’ of ‘juiste’ weddenschappen genoemd en ‘win niet’ of ‘verkeerde’ weddenschappen). De schutter
wordt door de Stickman gepresenteerd met meerdere dobbelstenen (normaal vijf) en moet er twee kiezen om mee te rollen. De de resterende dobbelstenen worden teruggebracht naar de Stickman’s Bowl en worden niet gebruikt.
De schutter moet met dobbelstenen de muur raken aan het einde van de tafel. In het geval dat een of beide dobbelstenen van de tafel worden gegooid, moeten ze dat wel zijn geïnspecteerd (meestal door de stickman) voordat ze weer in het spel worden gebracht.

De craps-tafel biedt plaats aan maximaal 20 spelers, die elk een worp of een worp krijgen ‘schieten’ met de dobbelstenen. Als je de dobbelstenen niet wilt gooien, kun je inzetten op de werper. Verschillende soorten weddenschappen
kan worden gemaakt op de tafelactie. De casinobemanning bestaat uit een Stickman, Boxman en twee Dealers.

Het spel wordt gespeeld in rondes, met het recht om de dobbelsteen te gooien door elke speler die met de klok mee rond de dobbelsteen draait craps tafel aan het einde van elke ronde. Een speler kan ervoor kiezen om niet te gooien, maar kan blijven inzetten. Elke ronde heeft twee fasen: Come Out en Point. Om een ​​ronde te starten, maakt de schutter een of meer ‘Come Out’ rollen. Een Come Out worp van 2, 3 of 12  wordt Craps genoemd, eindigt waarbij spelers hun Pass Line-weddenschappen verliezen. Een Come Out worp van 7 of 11 (een Natural) resulteert in een overwinning voor Pass Line-weddenschappen. De schutter blijft Come Out rollen totdat hij 4, 5, 6, 8, 9 of 10 gooit.

Welk nummer wordt punt genoemd?

De dealer verplaatst vervolgens de knop Aan naar het puntnummer dat aangeeft de tweede fase van de ronde. Als de shooter het puntnummer gooit, is het resultaat een winst voor weddenschappen op de Pass Line. Als de shooter een zeven (een Seven-out) gooit, verliest de paslijn en eindigt de ronde. De eerste worp van de dobbelstenen in een gokronde is de Come Out-rol – een nieuw spel in Craps begint met de Come Out roll. Een Come Out-rol kan alleen worden gemaakt als de vorige shooter niet wint roll, dat wil zeggen, faalt om de Point te maken of maakt een Seven-out (gooit een zeven).

Een nieuw spel begint dan met een nieuwe shooter. Als de huidige shooter zijn punt maakt, krijgt hij de dobbelstenen terug naar en hij begint dan aan een nieuwe Come Out-rol. Dit is een voortzetting van de worp van die schutter,
hoewel technisch gezien, identificeert de Come Out-rol een nieuw spel dat begint.
Wanneer de schutter zijn of haar punt niet maakt, worden de dobbelstenen aangeboden aan de volgende speler voor een nieuwe Come Out roll en het spel gaat op dezelfde manier verder. De nieuwe shooter zal de persoon direct zijn
naast de linkerkant van de vorige shooter – dus beweegt het spel met de wijzers van de klok mee rond de crapstafel.

De dobbelstenen worden over de lay-out van de craps-tabel gerold. De lay-out is verdeeld in drie gebieden – twee zijgebieden gescheiden door een middelpunt. Elk zijgebied is de spiegelreflectie van de andere en bevat het volgende: Pass and Do not Pass lijnweddenschappen, Come and Do not Come-weddenschappen, Odds-inzet, Plaats weddenschappen en Veld weddenschappen. Het middengebied wordt gedeeld door beide zijgebieden en bevat de Proposition-weddenschappen.

Pass-weddenschappen winnen wanneer de come out-worp 7 of 11 is, terwijl pas-weddenschappen verliezen wanneer de come out-worp 2, 3 of 12. Verlies niet als de come-out worp 7 of 11 is en win geen winst als de come-out worp 2 of 3 is.
Weddenschappen niet binden als de uitkomende worp 12 is (2 in sommige casino’s, de ‘Bar’ rol op de lay-out geeft aan welke rol wordt behandeld als een gelijkspel).
Een speler die deelneemt aan een spel en craps wil spelen zonder de shooter te zijn, moet de craps benaderen en eerst controleer of de knop ‘Aan’ van de dealer op een van de puntnummers staat. Als het puntnummer ‘Uit’ dan staat de tafel in de Come Out-ronde. Als de knop van de deler op ‘Aan’ staat, staat de tafel in de punt ronde waar de meeste casino’s een Pass Line-weddenschap toestaan. All single of multi roll ‘Propositie weddenschappen kunnen in een van de twee rondes worden geplaatst.

Tussen dobbelstenen rollen is er een periode voor de dealers om uitbetalingen te doen en de verliezende weddenschappen te verzamelen, na welke spelers nieuwe weddenschappen kunnen plaatsen. De stickman controleert de actie aan de tafel en beslist wanneer het spel weer begint en  geef de schutter de dobbelsteen, waarna niet meer gokken is toegestaan.
Hieronder staat een lijst met de verschillende inzetten die je kunt doen bij crapstafel.

 

Go to Top